Dušan Slavětínský: O letadlech
Breguet 521 Bizerte
Zpět     Další letadla


Výzvědný a bombardovací létající člun velkého doletu


Francouzské námořníctvo vydalo v roce 1931 specifikaci na hydroplán pro potřeby dálkového průzkumu. Francouzská vláda pro tento účel zakoupila licenci na civilní dvojplošný třímotorový létající člun  Short S-8 Calcutta pro 15 cestujících. Firma Breguet na základě této licence vyrobila vojenskou verzi označenou Breguet S-8/2 Calcutta, později ji však v duchu zadané specifikace podstatně přepracovala a vyvinula vlastní typ označený Breguet Bre.521 Bizerte. Ten byl podstatně větší, jeho motory měly téměř 1.5 krát vyšší výkon než Calcutta. Byl zalétán v roce 1934.



Bre.521 na rozdíl od svého vzoru nebyl dvojplošník, ale sesquiplan s výrazně menším rozpětím dolního křídla. Trup byla celokovová skořepina, stejně jako stabilizační plováky. Ty byly uchyceny na vzpěrách asi ve 2/3 rozpětí dolního křídla. Dolní křídlo bylo posazeno na hřbetě trupu, horní křídlo je upevněno soustavou vzpěr. Křídla nejsou stupněná a mají relativně vysokou světlost. Tři hvězdicové motory uzavřené v NACA krytech jsou umístěny uprostřed prostoru mezi křídly na vzpěrách propojujících křídla. Motory Gnôme-Rhone prvních dvou prototypů byly typu 14Kdrs o výkonu  630 kW (845 k), seriové stroje měly motory 14Kirs (případně 14N-11) o výkonu 671 kW (900 k).Také vodorovná ocasní plocha je vyztužena vzpěrami. Svislá ocasní plocha má neobvyklý obdélníkový tvar.


  
Posádku tvořilo 8 mužů ve složení: 2 piloti, mechanik, navigátor, radista a 3 palubní střelci. Výzbroj byla 5 ručních kulometů Darne ráže 7.5 mm (jeden v zadním střelišti, po dvou v bočních střelištích). Ve vnějších závěsnících pod dolním křídlem mohl letoun nést 4 pumy po 75 kg. V provozu se letouny velmi dobře osvědčily.



 
Bylo postaveno celkem 31 strojů. Byly dodávány od roku 1935 a postupně zavedeny u pěti námořních eskader. Po kapitulaci Francie v roce byly letouny tří eskader zrušeny, letouny zbývajících dvou dosluhovaly ve službách vichistické Francie. Později byly zabaveny Němci a byly používány v rámci námořní záchranné služby Luftwaffe.




Vedle popsané vojenské verze byly pod označením Bre.530 Saigon vyrobeny dva stroje pro civilní dopravu. Byly poháněny třířadovými kapalinou chlazenými motory Hispano Suiza 12Ybr o výkonu 488 kW (785 k) a nesly 19 cestujících (11 v druhé třídě, 6 v první a 3 v de luxe). Létaly ve službách Air France na lince Marseille - Tunis.

Technická data

Návrh: Breguet podle licenčního typu fy Short Brothers
Rozpětí: 35,15 m
Délka: 20,50 m
Nosná plocha: 162,60 m²
Prázdná hmotnost: 9470 kg
Vzletová hmotmost: 16.600 kg
Motor Gnôme-Rhone: 3 x 671 kW
Maximální rychlost: 245 km/h
Cestovní rychlost: 200 km/h
Dolet: 3000 km
Dostup: 6000 m
Konstrukce: Celokovový výztužený jeden a půl plošník
Výzbroj: 5 kulometů MG Darne 7,5 mm
Nosnost: Bomby - 4x 75 kg

Použitá literatura: [103]

Jiné odkazy:
http://www.aviastar.org/air/france/breguet-521.php ,
Breguet 521 Bizerte, Virtual Aircraft Museum, France, Breguet
http://frenchnavy.free.fr/seaplanes/bizerte/bizerte.htm,
Br-521/ -522 Bizerte
http://ww2photo.mimerswell.com/air/fr/breguet/br521.htm,
Breguet 521 Bizerte


Zpět     Další letadla
Poslední aktualizace 25.4.2010 23:30:24