• |
podvozek
musí spolehlivě zajistit, aby žádná jiná část letounu během pojíždění, vzletu a
přistání nemohla přijít do kontaktu se zemí. To platí i v extrémních situacích
plného stlačení tlumiče kritické podvozkové nohy při zcela prázdné pneumatice |
• |
musí v maximální možné míře pohltit kinetickou i potenciální energii
přistávajícího letounu, aby se na rozumnou míru snížil
přistávací ráz zatěžující celý letoun |
• |
pohyb letounu po zemi musí být stabilní, spolehlivě řiditelný a musí být možné účinné
brzdění |
• |
podvozek musí zajistit letadlu dostatečnou
průchodnost na všech typech letišť, na nichž má být letoun provozován |
• |
podvozkové nohy
nesmí mít žádný sklon ke kmitání (shimmy) |
• |
podvozek
musí mít minimální hmotnost při dostatečné pevnosti, tuhosti a životnosti |
• |
musí být konstruován tak, aby měl minimální aerodynamický odpor. Pro rychlejší
letouny bývá navržen jako zasouvací. |
• |
Skloněná podélná osa trupu má za následek zhoršený výhled před letoun při pohybu po zemi. Zejména u jednomotorových letounů s objemným motorem není
před letoun vidět vůbec, pilot se při pojíždění, při rozjezdu a při výběhu
po přistání orientuje pouze výhledem do stran. Obzvlášť veliké problémy to
působí při pojíždění. |
• |
Náročná pilotáž v počáteční fázi vzletu. Celý rozjezd nelze uskutečnit s ostruhou na
zemi, letoun má v tomto režimu veliký aerodynamický odpor (křídlo pracuje na vrcholu poláry).
Tím by se vzlet velmi podstatně prodloužil a odlepení ze tří bodů - pokud
by se vůbec podařilo - by bylo nebezpečné tím, že by letoun po odlepení
letěl na hranici pádové rychlosti. Proto musí pilot v průběhu rozjezdu potlačením
výškového kormidla odlepit ostruhu od země a postavit letoun na kola. Nesmí to však udělat dřív než
dosáhne rychlosti, při níž je plně učinné směrové kormidlo, odlepením ostruhy při nízké rychlosti
by ztratil schopnost směrového řízení. Přitom letoun sám o sobě směr neudrží,
vybočení může způsobit nestabilita podvozku (viz dále), gyroskopický moment vrtule při
zvedání zádě, kroutící moment motoru, nerovnosti na dráze, boční vítr. |
• |
Náročná pilotáž v závěrečné fázi přistání. Pokud letoun přistává na tři body,
ale ne zcela přesně, dotkne se hlavními koly dříve než ostruhou a svislá setrvačná síla v působící v těžišti
letounu spolu s reakcí kol hlavního podvozku vyvolá rotaci letounu. Rychlý
pokles zádi a odpovídající
zvětšení úhlu náběhu zvýší vztlak na křídle a letoun od země odskakuje. |
• |
Podvozek tohoto typu je ze své podstaty nestabilní. Pokud dojde k náhodnému vybočení, vznikne
působením odporových sil na kolech a setrvačné reakce v těžišti letounu destabilizační
moment, který se snaží zvětšit vybočení. Nezasáhne-li pilot, může
vybočení přerůst v nekontrolovanou rotaci kolem svisle osy (hodiny).
|
• |
Při náhodném vybočení při již odlepené ostruze vznikne působením odstředivé síly
v těžišti a reakce na kolech destabilizační moment, který se snaží zatáčení
urychlit. Opět tendence k hodinám. |
• |
Při razantním brzdění vzniká klopivý moment na hlavu. Při malé dopředné rychlosti
a tím i nedostatečné účinnosti ocasních ploch může
být tento moment výškovým kornidlem nezvládnutelný a letoun se převrátí na nos. |
• |
Trup v klidovém postoji má polohu vodorovnou nebo má jen velmi malý úhel postoje ( 2° - 3°).
Výhled před letoun umožňuje bezpečné pojíždění bez nebezpečí kolizí s
překážkami. |
• |
Vzlet je mnohem snadnější než na letounu s ostruhou. Rozjezd se provádí na
třech bodech s relativně malým aerodynamickým odporem. Po dosažení rychlosti
potřebné pro vzlet pilot mírným přitažením řidicí páky zvedne příďové kolo,
čímž zvětší úhel
náběhu a zvýší vztlak na míru potřebnou pro let. Letoun je po celou dobu
rozjezdu plně směrově řiditelný, v počateční fázi rozjezdu příďovým kolem, v okamžiku
odlepení již spolehlivě funguje směrové kormidlo. |
• |
Přistání je mnohem snadnější, než na ostruhovém podvozku. Letoun v závěrečné
fázi přistání dosedá se zdviženou přídí při minimální rychlosti na hlavní kola,
příďové kolo je stále zdviženo. Při dosednutí vyvolá setrvačná sila působící v
těžišti rotaci letounu vedoucí ke zmenšení úhlu náběhu, zmenšení vztlaku a ke
spolehlivém usazení letounu na zemi. Letoun nemá tendenci k odskakování.
Existuje jisté riziko přetaženého přistání, při němž se letoun, ač by neměl, dotkne země zadní
častí trupu. Ta bývá proti tomu chráněna bodkou, lyžinou nebo nárazníkem a v
převážné většině případů takový kontakt v sobě neskrývá vážnější nebezpečí a nemívá
závažné následky. |
• |
Podvozek s příďovým kolem je stabilní. Pokud dojde k náhodnému vybočení, vznikne
působením odporových sil na kolech a setrvačné reakce v těžišti letounu
stabilizující
moment, který eliminuje vybočení.
|
• |
Vzhledem k podepření nosu trupu příďovou nohou nemůže se letoun ani při velmi
prudkém brzdění převrátit na nos. |